Schnitzel van kalfsvlees met zuurdesembrood met salsa verde

recept van njam! uit het programma ‘Open Vuur’ van Dominique Persoone en Tom Degroote

 

 
 

Ingrediënten (4 personen)

Voor de schnitzels:

  • 400 gr kalfslapjes
  • 2 eieren
  • 1 scheutje melk
  • 50 gr bloem
  • 150 gr paneermeel of panko
  • olie om te bakken
  • peper - zout

Voor de salsa verde:

  • 25 gr peterselie
  • 25 gr basilicum
  • 15 gr munt
  • 1 teentje look
  • 1 tl mosterd
  • 6 opgelegde ansjovisfilets
  • 2 augurken
  • 1 tl kappertjes
  • 15 cl olijfolie
  • 0,5 citroen, het sap

Bereiden:

Leg het kalfsvlees tussen twee laagjes plasticfolie en sla het vlees plat met een pan of deegrol. Meng de bloem met peper en zout en haal hier de schnitzels door tot ze rondomrond bedekt zijn met bloem. 

Voeg wat melk toe aan de eieren en klop ze los. Haal de schnitzels door het eimengsel en leg ze vervolgens in een bakje met paneermeel of panko. Druk mooi aan. 

Verhit een scheut olie in een pan en bak er de schnitzels goudbruin in. 

Pluk de blaadjes van de groene kruiden en voeg ze samen met de look, mosterd, ansjovis, augurken en kappertjes in de hakmolen. Giet de olie en het sap van de citroen erbij en mix tot een salsa. Er mag gerust nog wat structuur in zitten. Breng op smaak met peper en zout. 

Serveren:

Toast het zuurdesembrood krokant. Leg er telkens een schnitzel bovenop en werk af met de salsa verde.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over European Veal Campaign


Kalfsvlees is een echt paradepaardje van ons gastronomisch erfgoed en de recepten op basis van kalfsvlees zijn onlosmake- lijk verbonden met de Europese culinaire cultuur: blanquette, escalope milanese, kalf marengo, ... Om het belang en de uitzonderlijke eigenschappen te benadrukken, heeft Europa besloten een campagne ter promotie van kalfsvlees te co-financieren in België, Frankrijk en Italië. De campagne heeft tot doel om het belang van de productie van kalfsvlees in Europa te versterken en de consumptie te bevorderen door middel van een uitgebreide actiecampagne.

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, is bijzonder blij dat de Europese campagne ‘MET KALFSVLEES SMAAKT HET NOG BETER’ ook in België uitgerold wordt. Belgen houden van lokaal vlees en maar liefst 85% van het Europees kalfsvlees wordt geproduceerd in Nederland, Frankrijk, Italië en België. Kalfsvlees is niet alleen lekker, het past in een evenwichtig voedingspatroon en je kan er eindeloos culinair mee variëren. Kalfsvlees verdient dan ook een plekje op het menu van ieder Belgisch gezin.

Meer info & recepten: gekopkalfsvlees.be

De samensteller van deze promotiecampagne is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan. De Europese Commissie en het Europees Uitvoerend Agentschap onderzoek (REA) aanvaarden geen aansprakelijkheid voor het gebruik dat kan worden gemaakt van de informatie die het campagnemateriaal bevat. Bezoek de nubel.be website voor meer informatie en aanbevelingen over evenwichtige voeding.

The European Union supports campaigns that support high quality agricultural products.